Olaj, de milyet?

mákolaj, lenmagolaj, tökmagolaj
mákolaj, lenmagolaj, tökmagolaj

Manapság egyre divatosabbak a különböző magvakból sajtolt olajak: mákolaj, repceolaj, dióolaj, kendermagolaj, tökmagolaj, napraforgóolaj, lenmagolaj, … annyi félét kapni, hogy sokszor fogalmad sincs róla melyiket használd.
Egy bizonyos szemszögből közelítve kétféle olajat különböztethetünk meg:

  • hidegen sajtoltakat
  • finomítottakat

A hidegen sajtolt olajok több hasznos anyagot tartalmaznak és sokkal ízesebbek. Legjobb hideg vagy langyos ételekre rálocsolni vagy csak nagyon alacsony hőmérsékleten történő és rövid ideig tartó főzéshez felhasználni őket, míg a finomított olajak alkalmasabbak arra, hogy magasabb hőfokon süss bennük (ezek közül is a repceolaj, napraforgóolaj a legjobb erre).
Ami közös, hogy csak zsírban oldódó vitaminokat (D, E, K, A) tartalmaznak. Ásványi anyagok, vízben oldódó vitaminok és aminosavak nincsenek ezekben (a teljes magban megtalálhatóak, de az olajsajtolás folyamán csak azok az anyagok kerülnek át a folyadékba amik zsíroldékonyak).

Mire lehet használni a hidegen sajtolt olajakat?

Igazából ízlésednek megfelelően bármihez, érdemes fűszerként tekinteni rájuk. Pár ötlet a felhasználásukhoz:

Tökmagolajat

  • sütőtök krémlevesbe
  • zeller krémlevesbe
  • pirítósra
  • tökmagkrémbe

Mákolajat

  • kásákba
  • desszertekhez
  • salátákba

Dióolajat

  • pestok készítéséhez
  • kásákba
  • salátákba
  • kelkáposzta krémlevesbe

Címkék: 

Feliratkozás Comments for "Olaj, de milyet?" csatornájára